Zo begin je met strategische verandering

De wereld om ons heen verandert continu en razendsnel. Om relevant en tevreden te blijven moet je jezelf als bedrijf steeds weer opnieuw uitvinden. En dat vraagt om verandering. Maar hoe bepaal je nu of er iets moet veranderen? Wat er precies moet veranderen? En hoe zet je vervolgens de gewenste verandering in?

If you feel you need to change, then change!

De strategische verandering van BrandForceOne
Bij BrandForceOne begon de wens tot verandering bij de rol die we na verloop van tijd bij klanten innamen. Als strategische marketing & communicatie boutique fungeerden wij als externe marketingafdeling van klanten. Wij ontwikkelden de strategie en regisseerden vervolgens de hele uitrol ervan. Wij stuurden hiertoe een netwerk van ZZP-ers en marketingleveranciers aan met als doel de klant in drie jaar naar marketingvolwassenheid te brengen. Met succes!

We hebben mooie merkidentiteiten opgezet, marketing & communicatieaanpakken uitgewerkt en uitgerold en een kring van tevreden trouwe klanten opgebouwd.

Doordat de klant in de loop van de samenwerking steeds meer zelf de regie over de marketing in handen kreeg, verschoof onze rol meer naar uitvoerend. Hoewel voorzien, hadden we geen aanbod waarmee wij die transitie van ‘regie door ons’ naar ‘regie door de klant’ in goede banen konden leiden en zelf in de strategische adviesrol konden blijven. Dat wilden we veranderen.

Ideeën herijken
Voor klanten is het fijn dat hen alles op marketinggebied uit handen wordt genomen. Zeker gezien het steeds verder versnipperde marketinglandschap. Op de lange termijn is dit echter geen oplossing. PR, marketing en communicatie zijn strategische wapens om je als merk of bedrijf te onderscheiden. Weten wat het doel van je marketinginspanningen is en hoe je de juiste marketingaanpak inzet, is nu juist de skill die je als bedrijf zelf in huis moet hebben. We besloten onze propositie te wijzigen van full-service naar begeleiding.

Terug naar de strategie
Een merkbelofte maak je niet alleen waar door hem te promoten en te verkopen, maar door hem op iedere touch-point daadwerkelijk te leveren. Vanaf de oprichting van BrandForceOne was het onze visie om klanten niet alleen te helpen bij de doorvertaling van de strategie naar marketing, maar ook naar de organisatie. Vanuit de nadrukkelijke marketingrol die we innamen waren we niet goed in stelling om de klant hierover te adviseren. Tijd dus voor een herpositionering.

Herpositioneren
We namen afscheid van mensen, investeerden in nieuwe kennis en expertise, ontwikkelden een nieuw aanbod en namen onze marketing onder de loep. We lanceerden ‘BrandForceOne 2.0’. Als strategische transformatieboutique begeleiden we nu ambitieuze MKB-bedrijven bij hun transformatie tot zelfbewuste marktleiders. We brengen strategische en organisatorische helderheid en helpen ze bij het opzetten van hun marketing. En daar worden we blij van.

Bottom-line
De wens tot verandering begint vaak bij onvrede. Beslis je eenmaal dat het anders moet, dan is dat het moment om te reflecteren op de weg die achter je ligt, ideeën te herijken en te bepalen waar je naartoe wilt. Heb je dit helder, dan kun je aan de slag met je herpositionering. Een goed startpunt hiervoor zijn je aanbod en je marketing.

Veranderen is niet gemakkelijk, maar wel waardevol en dankbaar werk. Want bewust kiezen voor waar je met je bedrijf blij van wordt is de basis voor een succesvolle toekomst voor je bedrijf, je mensen en jezelf als ondernemer.

Spread you wings and fly!

Ellen

 

Tip 1: Wij beseften pas aan het eind van de begeleidingscyclus bij klanten dat we hier niet met een aanbod op hadden voorgesorteerd. Kijk dus op tijd voorbij je ‘einddoel’, zodat je proactief kunt schakelen op wat er komen gaat.

Tip 2: Vind je het lastig om te bepalen of je überhaupt wel moet veranderen? Wellicht helpen deze vragen je op weg. Worden we nog blij van het werk dat we doen? Past ons aanbod nog bij de visie die we voor ogen hebben? Word ik als ondernemer zelf nog blij van waar het met het bedrijf naartoe gaat? Klopt de koers nog die we hadden uitgezet?