Fundaments, Expert in Clouds

Transformatie van een cloud-leverancier

In 2019 fuseerde Fundaments met zusterbedrijf Oxilion. Sindsdien begeleidt BrandForceOne de cloudleverancier uit Enschede bij de strategische transformatie tot toonaangevend cloudexpert en -kennisleider in Nederland. Met als belangrijk onderdeel: het in stelling brengen van de organisatie op het realiseren van haar lange termijn ambities. BrandForceOne-reporter Jadrike Boels interviewde oprichter en CEO van Fundaments Raoul Werger over de meerwaarde van BrandForceOne in dit herpositioneringstraject.

 

‘Ellen is een soort positiviteitsgoeroe’

 

Met welke vraag klopten jullie aan bij BrandForceOne?

Kort gezegd: help ons bij het bereiken van de stippen die wij hebben gezet op onze horizon. We waren net gefuseerd en wilden evolueren naar Fundaments 2.0. Ik en CTO Larik-Jan Verschuren waren al een tijdje bezig met het maken van een nieuwe blueprint en het opstellen van doelen voor de komende jaren. We kwamen erachter dat we veel mooie plannen op papier konden zetten, maar dat het complex was dit te vertalen naar een heldere marketingstrategie. Als aandeelhouder in Exite kreeg ik zijdelings mee wat Ellen betekende in hun succesvolle transformatietraject en wist daardoor direct dat zij dé vrouw was voor deze ‘hell of a job’.

 

Hoe wist Ellen jou te overtuigen dat ze dé persoon was voor deze klus?

Ze is een soort positiviteitsgoeroe en pakt alles met tomeloze energie en een enorme betrokkenheid op. Ik zag haar tijdens het uitdagende traject bij Exite eigenlijk nooit zonder glimlach op haar gezicht. Ze communiceert heel direct en stelt kritische vragen, maar altijd op een constructieve en positieve manier. Echt een fijn persoon om bij zo’n ingewikkeld traject te hebben. Het is haar talent om complexe zaken te doorgronden en de route naar een einddoel behapbaar en overzichtelijk te maken. En niet geheel onbelangrijk: ze is expert op het gebied van corporate communicatie en weet dus als de beste waar ze het over heeft. Kortom: precies de persoon die wij nodig hadden. Een van de eerste dingen die ze zei toen we haar aanhaakten was: ‘Mooi verhaal in jullie hoofd, maar hoe gaan we dit aan anderen duidelijk maken’.

 

Hoe hebben jullie uiteindelijk samen Fundaments 2.0 op de kaart gezet?

Ellen zette ons aan het denken over de manier waarop we onze doelen konden behalen. Samen met haar hebben we alle doelen gefinetuned en een route, bestaande uit concrete tussendoelen, uitgestippeld richting de finishlijn. Ellen heeft vervolgens alles vertaald naar een heldere marketingstrategie die aantrekkelijk is vormgegeven in een strategy box. Een strakke zwarte box met daarin onder meer een poster waarop de weg van Fundaments van 2020 naar 2025 is afgebeeld. Op die poster wordt uitgelegd wie we zijn, wat we doen, voor welke klanten we dat doen, waar we goed in zijn en welke doelen we hebben. In de box zit ook een klein boekje met daarin onze missie, visie en kernwaarden. Niet langdradig, maar echt leuk om te lezen. De box is de perfecte samenvatting van wie wij zijn. We delen ‘m uit aan klanten, gebruiken het bij presentaties en bespreken de inhoud met werknemers. Het geeft ons houvast in wie we zijn en waar we heen willen. De box is een perfect voorbeeld van Ellens kracht: het een op aantrekkelijke wijze vertalen van een onoverzichtelijk canvasmodel naar een concrete strategie die aankomt bij de doelgroep. En dit alles in samenwerking met ons eigen marketingteam.

 

Hoe ziet die samenwerking met jullie marketingteam eruit?

Ellen is een soort coach voor onze marketingdames. Ze zet ze op scherp, helpt planning technisch en houdt een vinger aan de pols over de voortgang van zaken. Ellen is echt een aanjager en neemt iedereen mee in haar enthousiasme. Onze marketingdames krijgen daar energie van en gaan vervolgens zelfstandig op dat level door. Ook heeft Ellen met ons salesteam gewerkt aan leadopvolging. Ellen hamert er altijd op dat een strategie nog zo goed kan zijn, maar dat het staat of valt met hoe goed het uiteindelijk wordt opgevolgd. Vaak blijft een strategie in de bovenste laag van een bedrijf hangen, maar om ervoor te zorgen dat het echt geïmplementeerd wordt, moet het binnen alle lagen van een bedrijf landen. Ellen stopt dan ook niet bij creatieve marketingideeën, ze kijkt ook of die ideeën daadwerkelijk worden opgevolgd en of het proces en de achterliggende strategie voor iedereen helder is.

 

Wat zijn die ‘creatieve marketingideeën’ uit Ellens koker?

Een van onze hoofddoelen is dé kennisleider van Nederland worden op het gebied van cloudservices. Ellens advies was om die rol dan ook te gaan uitdragen. ‘Anderen moeten dat ook horen’. Ze kwam onder andere met ideeën voor een corporate movie, een videoformat voor klantcases, geschreven klantenverhalen, nieuwe whitepapers en webinars. In samenwerking met ons marketingteam heeft ze ingezet op het op structurele wijze produceren van nieuwe content die wekelijks op onze nieuwe website verschijnt. Een website die ook volledig is afgestemd op onze nieuwe strategie. Ellen heeft ons doen inzien dat als we willen opvallen, we reuring moeten maken in de markt. Wij hadden dit zonder haar nooit op dit niveau gedaan.

 

Waar komt al die content vandaan? Heeft Ellen een groot team aan contentspecialisten in huis?

Nee, en dat vind ik juist zo fijn aan Ellen. Ze haakt specialisten aan uit haar netwerk en fungeert zelf als spin in het web. Zij houdt de helikopterview, zorgt voor de connectie tussen iedereen en laat iedereen doen waar ze het beste in zijn, inclusief zijzelf, om zo tot een optimaal resultaat te komen.

 

En als we het dan toch over resultaat hebben, wat heeft de samenwerking met BrandForceOne jullie tot nu toe opgeleverd?

Ik kan een hele lijst opnoemen, maar bovenaan staat strategische helderheid. We hebben dankzij Ellen helder voor ogen wie we zijn en waar we heen willen. En dankzij haar duidelijke vertaling van de strategie naar zowel onze eigen mensen als de buitenwereld, kunnen wij ons goed positioneren in de markt. Ze heeft handen en voeten gegeven aan de route naar de stippen op onze horizon. Ik geloof dat heel weinig bedrijven mensen van Ellens kaliber op hun marketingafdeling hebben zitten.

 

Een flink compliment! Hoe ziet de toekomstige samenwerking met BrandForceOne eruit?

De impact van Ellen is het afgelopen jaar dusdanig groot geweest, dat onze teams het nu grotendeels zelf overnemen. Ellen blijft betrokken. Zo schuift ze maandelijks aan bij ons marketingteam om te polsen hoe het gaat en blijft ze een sparringpartner voor mij en CTO Larik-Jan Verschuren. We zijn pas net onderweg in ons vijfjarenplan en gaan dus begin volgend jaar weer samen met Ellen om de tafel om onze route voor het komende jaar uit te stippelen. Dan zal ze weer intensief betrokken zijn bij onze reis.

PRE-ORDER NU HET BOEK

Het Kraanvogelmodel maakt glashelder hoe je jouw organisatie transformeert in een eenheid en tot in de vezels inricht op waar je naartoe wilt. Het laat zien hoe je alle neuzen én acties dezelfde kant op krijgt en laat samenwerken om je doelen gestroomlijnd te bereiken. Ga van kop tot staart met het model aan de slag en creëer helderheid, overzicht en grip. Breng iedereen in positie om vanuit z’n expertise bij te dragen en kom samen op stoom. Spread your wings and fly!

Pre-order het boek nu en ontvang 15% early-bird korting!
49,95 euro exclusief verzendkosten