Kontour Vastgoed

Kontour Vastgoed

De geboorte van een high-end merk in de recreatiesector

De samenwerking met Kontour Vastgoed, projectontwikkelaar in exclusief recreatievastgoed uit Heerenveen, start in 2014. Naast het fungeren als externe marketingafdeling was BrandForceOne nauw betrokken bij de geboorte van luxe familieresort Puur Exloo in 2017. Anno 2020 begeleidt BrandForceOne bij het versneld professionaliseren van de Kontour-organisatie op het gebied van branding, activatiemarketing en klantbeleving. BrandForceOne reporter Jadrike Boels interviewt directeur van Kontour Vastgoed Hielke Tillema over de langlopende samenwerking tussen de twee bedrijven.

'Door de door BrandForceOne ontwikkelde merkidentiteit versneld door te vertalen naar de marketing hebben we in korte tijd enorme stappen gemaakt met ons merk.'

BrandForceOne kan zich als de beste in een klant verplaatsen

Waarom hebben jullie in 2014 de hulp van BrandForceOne ingeschakeld?

We wilden destijds onze algehele marketing naar een hoger niveau tillen en een betere aansluiting vinden met onze klantengroep. Een extern bedrijf was al jaren verantwoordelijk voor onze marketing. Ze deden altijd exact wat wij wilden.Fijn zou je denken, maar het zorgde ervoor dat er nooit verrassende ideeën ontstonden. Aangezien wij als projectontwikkelaars geen kaas hebben gegeten van marketing, hadden we hier hulp bij nodig. Een zakelijk contact raaddeBrandForceOne aan. Hij was enthousiast over Ellen. Ik vertrouwde volledig op zijn oordeel.

No items found.

“Ellen doet alles vanuit strategisch perspectief” Hielke Tillema, directeur

Hoe ging BrandForceOne vervolgens te werk?

Ellen doet alles vanuit strategisch perspectief. Haar eerste stap was samen met ons kijken naar onze eigen organisatie. Wie zijn wij als bedrijf, wat willen we uitstralen en voor wie? Als je dagelijks in de materie zit, vergeet je soms bij dit soort vragen stil te staan. Op basis van deze informatie ging Ellen aan de slag. Ze vormde een heldere strategie die als rode draad door onze uitingen loopt. Van slogan tot visitekaartje en website. Het formuleren van die strategie was geen langdradig stroperig traject. We zijn een klein bedrijf en Ellen had snel in de gaten wat bij ons paste en wat wij nodig hadden om van pionier uit te groeien tot toonaangevende speler.

Wat is een mijlpaal in jullie inmiddels jarenlange samenwerking?

De ontwikkeling van het concept rond Puur Exloo, een next level luxe vakantiepark in Drenthe. Ellen was vanaf het begin betrokken en ik heb samen met haar het volledige concept uitgedacht. We hadden als Kontour Vastgoed het kunstje van luxe vakantiewoningen al onder de knie, maar een vakantiepark was andere koek.En extra uitdagend Drenthe. Een provincie die een aantal jaar geleden echt niet hip was en waar tegelijkertijd veel concurrentie is van andere vakantieparken.We moesten ons dus echt onderscheiden. Ellen heeft dit als de beste gedaan. Ze heeft zich volledig verplaatst in onze toekomstige huurders en vragen beantwoord als: wat is een luxe vakantiepark, hoe gedraag je je daar, waar heb je behoefte aan en hoe moet het park worden ingericht. Ellen heeft het helemaal uitgedacht en dit vertaald naar een marketingstrategie met uitingen die luxe, exclusiviteit, natuur en ontspanning uitstralen. We hebben de marketing op dusdanig hoog niveau ingestoken, dat klanten direct herkenden dat we een hoger segment verkopen. De klantengroep die we aantrokken en hun reactie was precies wat we wilden. Ze zagen dat dit park écht anders en uniek was.

Wat was de meerwaarde van BrandForceOne in dit project?

Ellen komt niet uit de sector van recreatievastgoed en was daardoor niet besmet met allerlei bekende formats. Zij ging er volledig open in en samen kwamen we meteen concept dat wij nog niet eerder hadden gezien in de branche. De strategie tilt het hele park naar een hoger level. We willen het niveau van de marketing ook doorvoeren in het park. We willen waarmaken wat we beloven in al die prachtige uitingen. Van routebordjes en het receptie loos inchecken tot de aanleg van groen: alles moet kloppen. Dankzij de strategische helderheid dieEllen heeft gecreëerd hebben wij een hoge, maar duidelijke lat waar we elke dag aan willen voldoen.

Welke ontwikkeling hebben jullie als bedrijf tijdens jullie samenwerking doorgemaakten welke bijdrage heeft BrandForceOne hieraan geleverd?

We hebbende afgelopen tien jaar een flinke groei doorgemaakt van de bouw van tien naar honderd villa’s per jaar. BrandForceOne heeft ook onze eigen herpositionering gedaan en heeft een flinke vinger in de pap gehad bij hoe de buitenwereld naar ons kijkt. We stralen mede dankzij BrandForceOne in al onze uitingen uit dat we een toonaangevend bedrijf in exclusieve tweede woningen zijn. Als we naar eengemeente stappen en een verzoek indienen voor een project, kijken ze naar onze website en zien ze direct waar wij voor staan. Dat helpt. We zijn dankzij de hulp van Ellen hard op weg om een toonaangevende speler te worden, maar we zijner nog niet.

 

Wat is ervoor nodig om die toonaangevende speler te worden en welke rol speeltBrandForceOne hierin?

We zitten echt in een groeiproces. We gaan van de eerste divisie naar de eredivisie endaar horen onder meer nieuwe spelers, nieuwe klanten, meer servicegerichtheid en een nieuwe klantroute bij. Ellen helpt ons bij het uitwerken van deze stappen. Zo heeft ze nu een specialist aangehaakt om in te zetten op activatiemarketing om sneller leads op te volgen. Dat is echt weer een vak apart. Het geeft rust in onze organisatie dat daar nu een vakspecialist op zit.Daarnaast gaan we samen met BrandForceOne bezig met een nieuwe marketingcampagne voor Puur Exloo. Dat onze villa’s heel mooi en luxe zijn weten mensen nu wel, het is tijd voor een nieuw geluid. Hoe dat geluid klinkt?Geen idee. Daar hebben wij Ellen gelukkig voor.

 

Waarom zou je een samenwerking met BrandForceOne aanraden?

Omdat Ellen bewijst wat de kracht van marketing is.Als we een gebouw ontwerpen schakelen we vanzelfsprekend een architect in, maar we hebben lang gedacht dat we onze marketing zelf naar een hoger niveau konden tillen. Niet dus. Ellen doorziet complexe zaken heel snel en weet ze te vertalen naar een heldere strategie. Ze weet hoe ze klanten moet verleiden en raakt de juiste snaar in zowel tekst als beeld. Heel weinig mensen kunnen zich zo in een klant verplaatsen als Ellen. En ik vind het persoonlijk ook fijn datBrandForceOne een kleine partij is. We zitten echt met de ondernemer zelf aan tafel te sparren. We zijn geen nummertje dat na een gesprek met de directie een accountmanager krijgt toegewezen. Ellen is echt betrokken bij ons. En wij dus ook bij haar. Met onze jarenlange samenwerking als bewijs

Dankzij de strategische helderheid die Ellen heeft gecreëerd hebben wij een hoge, maar duidelijke lat waar we elke dag aan willen voldoen.
Hielke Tillema
Directeur Kontour Vastgoed